Thursday, March 22, 2012

jangan berhenti


doa is indeed a powerful thing. sebagai seorang mukmin, janganlah sekali sekali kita memperkecilkan kehebatan doa. never underestimate and belittle something that we could not even comprehend. honestly, aku memang hangin bila ada manusia2 yang memandang sinis dengan seruan berdoa. mereka menempelak, 'kenapa perlu berdoa? ingat dengan berdoa semua benda boleh settle? boleh masuk duit dalam poket? boleh masuk makanan dalam mulut?'. masyaAllah. pleaselah people. don't be stupid. janganlah tunjukkan betapa ignorance-nyer kamu sebagai hambaAllah. tidakkah kamu tahu yang para Rasul dan Nabi juga berdoa bila dalam kesempitan? when nobody can help except Allah? go screw yourself (ok a little over the board)!

so bila Rasulullah saw sendiri menyatakan akan ada doa2 yang tidak akan ditolak oleh Allah; lets do more of those.

antaranya doa seorang ibu untuk anak2. this is so very simple to do. but how many of us taking it for granted? people can be too poor to buy books and food for the children. tapi tiada siapa yang cukup miskin untuk berdoa. doa seorang ibu ialah percuma. DAN tidak akan ditolak. what else could we wished for? ini adalah anugerah Allah kepada seorang manusia bergelar ibu. kita acapkali risau kalau anak2 tidak cukup 'material' untuk perkembangan mental dan fikizal. tapi kita tidak risau kalau anak2 tidak cukup 'doa' dari ibubapa. berapa ramai antara kita yang literally repeat in every solat agar Allah tingkatkan iman dan taqwa anak2. agar anak2 membesar menjadi manusia yang takut pada Allah. agar anak2 sentiasa menjaga solat. agar anak2 dan keturunan terhindar dari maksiat dan murka Allah. agar anak2 dilembutkan hati ke arah kebaikan.

agak2nya kalau setiap hari seorang ibu berdoa begitu dengan penuh ikhlas dan kasih sayang tanpa letih dah jemu, bagaimanakah pandangan Allah? masyaAllah. subhanAllah. tidak mungkin Allah tidak makbulkan. t.i.d.a.k m.u.n.g.k.i.n.

jadi ibu-ibu. marilah mula berdoa dengan penuh ikhlas dan kasih sayang untuk anak2. bangun solat malam dan mintalah agar anak2 yang bermasalah pulang ke pangkal jalan. people make mistake. everybody does. but Allah's listening to those who's willing to repent. jangan rugikan anugerah doa ibu kepada anak yang tidak akan ditolak. you dont know what you are missing.

semoga Allah ampunkan kita semua.

3 comments:

mama maman aka yana said...

insyaallah.. terus2 berdoa..;)

Unknown said...

kak,
kadang2 bila anak sakit barulah saya teringat...

ya allah... kenapa laa aku selalu lupa nk doakan supaya anak2 aku sentiasa diberi kesihatan yg baik.
kita ni lupa dgn nikmat tp time diuji, baruuuuuuuuuuuuuu teringat...
sama2lah kita berdoa:)

Anonymous said...

i cudnt agree more on this

 

Casa Arina © 2009 ::Casa Arina:: | Designed by: Juazlan | Powered by: Blogger