Friday, April 13, 2012

beautiful day


aahhhh.. lovely jumaat!

aku cinta jumaaat. penghulu segala hari. hari yang tenang dan membahagiakan (walaupun esok kerja :P). i make it a point to wear jubah to work on every friday. with my favorite heels of course. so walaupun seperti khemah namun tetap terasa voks gitu hahaha! :D

ok berbalik kepada jumaat.

so many things that we can do today yang boleh mendatangkan pahala!

bangkit2 tidoq, mandi sunat jumaat.

then solat sunat fajar (kalau boleh jangan ditinggalkan solat sunat fajar ini pada hari2 lain jugak. rasullullah tak pernah miss solat sunat fajar ini. waima bangun lambat pun boleh juga diqada'kan solat ini seperti menqqada'kan solat2 wajib. kelebihan solat ini? lebih baik dari dunia serta isi-isinya!)

kalau bangkit sebelum subuh, boleh buat tahajud. (tahajud pun sila jadikan amalan. insyaallah aman damai hidup anda dulu kini dan selamanya :D)

then solat subuh.

then surah al-kahfi di pagi jumaat yang bening. (semoga terhindar kita dari fitnah dajjal serta sekutu-sekutunya.)

insyaallah. pasti terpelihara diri kita dari murka Allah pada hari ini.

sentiasalah jaga mulut dan tangan kita. orang2 mukmin ialah orang2 yang tidak menyakitkan orang lain dengan percakapan dan perbuatan mereka. orang yang sentiasa berhati2 dengan apa yang dicakap dan apa yang dibuat.

bersihkan hati. jaga rahsia dan aib orang. jangan mengadu domba. jangan buat dosa dengan manusia. jangan makan terlalu kenyang. jangan tidur terlalu lama. bersyukur atas senang. dan bersyukur juga dalam susah. doakan semua orang. give more. expect less. jangan menolak jika orang datang meminta pertolongan.

insyaallah, bahagia itu milik kita.

salam jumaat yang berkat!

3 comments:

Unknown said...

terima kasih kak....nasihat yang berguna buat saya...

Anaasuria said...

Masyaallah ..peringatan yang sering kit lupakan.. tq knv.

knv said...

thanks jedi. for reading and understanding. :D


sis.ana, thanks kak. sekadar menyebut apa yang saya ingat dan cuba amalkan. semoga kita jadi manusia yang lebih baik dari semalam.

 

Casa Arina © 2009 ::Casa Arina:: | Designed by: Juazlan | Powered by: Blogger