Thursday, April 26, 2012

syarat tenang


allocate 'Allah' time daily. masa berinteraksi dengan Allah.

solat yang tidak kusyuk, dilakukan secara tergesa gesa adalah tidak termasuk berinteraksi dengan Allah secara efisien. walaupun kita solat tak tinggal 5 waktu. kerana tiada 'jiwa' disitu.

Allah-time wajib ada setiap hari. ini syarat untuk tenang dalam hidup. ianya adalah masa dimana kita menjiwai dihati atau dilidah tentang sayang kita kepada Allah. tentang takut kita kepada api neraka. tentang rindu kita kepada syurga. tentang culas kita dalam beribadat. tentang dosa kita mengumpat orang. tentang perangai anak2 yang meresahkan jiwa. tentang apa sahaja. ia adalah masa kita melihat kembali dosa2 semalam dan menginsafinya. ia adalah masa untuk mengalirkan air mata selaku hamba yang hina lagi kecil dan lemah. ianya masa untuk meminta ampun kepada Allah. masa untuk memanjat doa sungguh2 dari lubuk hati yang paling dalam. masa untuk meremangkan bulu2 roma.

Allah-time adalah makanan jiwa yang paling penting. ianya agak pelik untuk ditafsirkan. it's something that you don't really feel missing. until you have it. only when you have it that you know that this is the thing that have been missing all your life. the one thing that you didn't even know you craved so much. the only thing that completes you from the inside.

yes. it totally completes you.

dan secara tiba-tiba, segalanya jadi tenang dan mudah. apalah yang lebih berkuasa dari Allah yang Maha Esa bukan? apalah sahaja masalah yang tidak boleh Allah selesaikan? semuanya bak kacang goreng. semudah a. b.c.

so allocate your daily Allah-time. it's not for Allah at all. it's seriously for YOU.

salam jumaat yang mulia, wahai kawan2 tersayang.

4 comments:

Anonymous said...

Kat surau ofis saya org jadikan pot bersembng... Kuat pulak tu..... Stress betul

- marisa

Anaasuria said...

bila2 ingat Allah pasti tenang...

knv said...

marisa, cuba cari masa masuk surau bila orang takde. biasanya betul2 diawal waktu. insyaallah boleh tenang. :D


kak anaa, sungguh kak. cuma manusia ni yang degil. :D

Unknown said...

thanks kak...

harap pasni sy lebih tenang..

 

Casa Arina © 2009 ::Casa Arina:: | Designed by: Juazlan | Powered by: Blogger