Friday, May 28, 2010

female genital mutilation



aku baca buku ni dalam 10 tahun lepas. antara buku2 yang harus dibaca untuk meluaskan pengetahuan tanpa perlu berjalan jauh.

mostly about a different definition on woman circumcision. how a girl fight her right about not wanting to be circumcised. because according to the way it was done in Togo, Africa; it was an horrifying demented barbaric ritual.

bila datang sini tiba2 aku teringat balik cerita ini. i thought people no longer practise FGM nowadays. tapi bila borak2 dengan seorang nurse melayu muslim yang kerja dihospital sini, rupa2nya masih ada yang mengamalkannya. oleh sebab itu, semasa ingin mendaftar kelahiran bayi di sini, akan ada satu kotak yang harus ditanda oleh parents; iaitu bahagian circumcision. kepada makpak yang tick yes; maka siaplah akan disoal siasat oleh polis. apparently, ada ibu yang dipenjarakan kerana mengaku ingin circumcisedkan bayi perempuan mereka.

kakak nurse itu bercerita, FGM ini banyak diamalkan oleh kaum2 black muslim di Africa sana. dan definasi bersunat mereka amat dahsyat. sebahagian besar kemaluan seperti dicantas terus. yang tinggal hanya lubang kencing. amat berbeza dengan yang kita amalkan dimalaysia. jadi bila masa mahu melahirkan bayi, doktor disini terpaksa menstruktur semula kemaluan ibu agar dapat membantu mengeluarkan bayi dengan selamat. horror, bukan? dan British government amat prihatin dengan segala istilah woman circumsion since they will equate that to FGM.

so cerita ini menarik perhatian aku kepada beberapa isu besar:-

1) About FGM in nature. Aku tak sure samada ritual ini masih lagi diamalkan oleh orang2 islam atau tidak. aku harap tidak.

2) Yang menyedihkan, aku nampak buku ini adalah dapat memportraykan Islam sebagai satu agama extreme yang menyusahkan umatnya. sedangkan aku rasa ritual FGM ini bukan datangnya dari ajaran Islam, tapi berasal dari budaya dan tradisi kaum yang mengamalkan FGM sendiri. bagi mereka anak2 perempuan tidak suci dan sempurna sekiranya tidak disunatkan begitu. regardless that, when a non-muslim read this book, i bet they will sneer at the muslims. kepada yang dah baca buku ni, what do you think?

3) Dan yang sedih jugak, disebabkan perempuan itu tiada tempat mengadu, beliau terpaksa melarikan diri sampai ke US to fight for the political asylum. menunjukkan juga yang masyarakat islam sekitar tidak mampu untuk membantu gadis malang ini. oh ini memang sedih.

4) Dan agak menarik, perempuan itu ditolong oleh seorang peguam wanita US yang beragama Bahai. jadi buku ini juga sebenarnya adalah satu dakwah pihak Bahai. Laili Miller Bashir, the co-writer adalah peguam wanita Bahai itu. dan kalau baca tentang usaha2 mereka menolong perempuan ini tanpa mintak duit satu sen pun, kita akan terhumble sendiri. it was a long and tiresome journey.

again termalu sendiri sebagai umat islam. berjuta muslims dalam dunia, and the only people willing to help this girl are the non-muslims :(. dan buat aku tertanya-tanya, kita orang islam ada tak yang boleh tulis buku kisah benar seperti ini untuk berdakwah? aku terfikir macam faisal tehrani, habiburrahman dan prof kamil. btw kalau nak tau pasal agama Bahai, sila klik sini.

5) Aku berharap sangat yang Fauziya itu tidak putus asa dengan Islam dan rahmat Allah. aku tak taulah apa cerita dia sekarang. tapinya at the end of the seemingly endless fighting with the court and with the people back home, she was finally granted the asylum in the US. aku cuma harap dia masih islam dan tidak convert kepada agama lain.

Wow, look at how one book can add to your perception of life. Selamat membaca. :)


8 comments:

MLCB said...

It was hapen to my friend's friend yg br convert from Kristian to Islam. Dia kata ms kristian every sunday ada ceramah & those fathers mothers sgt willing utk membimbing anytime FOC. Tp bila masuk Islam, ceramah agama politik, nk belaja dgn ustazah kena bayar, until she had to pegi ofis YPEIM dr rawang utk belaja ttg Islam.

Seee????? Smpai dia ckp "susahnya nk belajar pasal Islam ni"

in our so-called Islamic country pun camtu. Maybe sbb kita tak punya apa2 so kita tak mampu nak buat apa2. Makan gajipun dgn puak depaaa.

SMM said...

sebab cultural practises, islam pulak yang terkena tempias buruk.. haih..

Rizza said...

pasal sunat tu... tu cara hidup org afrika... sebab depa sunat habi-habisan..hingga hilang nafsu..(tak ingat aku baca ke aku dengar ..).. dan tak de kaitan ngan Islam.. tapi disalah ertikan..
org kristian tu.. depa memang le FOC ..sebab depa ade funding besar belakang tu.. yg akan buat org Islam (yg minta tolong le) akan terhutang budi..
masa aku kat Toowomba ..ade tempai Bahai tu.. ala2 macam surau ko tempat dia...

dan le ni org2 putih sendiri pun ade yg nak sunat (pompuan le..).. aku tgk dokumentari masa kat Oz dulu..

dan amalan tak bersunat kat msia may be berleluasa kot.. atas ibu bapa yg tak de penegtahuan.. sebenranya.. utk kebersihan gak ko.. kalau tak.."asyik menggatal nye anu.. lagi2 yg pakai tong"' heheh
ok.. saja je sampuk...

apa2 pun.. memang zaman le ni Islam di tahan rendah... may be obe way Islam akan bangkit...
aapa2 pun sama2 kita jaga ..

knv said...

lyna
bukannya kita tak punya apa2, tapinya kita ni selfish dan tak rasa belonged to the ummah. berapa ramai orang kaya melayu malaysia? tak payah banyak la, kasi derma sorang sepuluh ringgit tiap2 bulan untuk set up tabung2 dakwah. bagi kat uztaz2 yang buat mengaji kat pondok2 tu. salurkan pada jakim, etc. masalahnya susah sangat nak keluar duit tu. pasal takde kesedaran. kau kau aku aku. aku kaya sebab aku rajin usaha. kalau kau miskin, then padan muka kau. sapa suruh malas? :P

mynie
sungguh la tu. tapi rasanya now ni golongan cerdik pandai pun tau beza antara islam dengan culture barbaric depa ni. cuma tak best la kan. yang buat gitu, orang islam. yet kita selalu ngaku ajaran islam itu paling sempurna. entah hapa2 la depa ni.

rizza
foc sebab ada funding? jadi kenapa kita tak boleh wujudkan funding yang sama jugak?

yep actually takdak kena mengena pun islam dengan amalan ini. tapi tulah. yang amalkan orang islam. so tak ke pelik tu? itu yang buat non-muslims suka sangat tembak. benda2 yang macam ni lah. pasal susah nak justify.

MLCB said...

kita is =kita lah. saya lah. hehe. nak tunggu orang tak tahu lah kan sampai bila.

knv said...

lina
ye kita. akak. hang. semua yang baca blog ni. jiran tentangga. kaum keluarga. orang islam. kena ada agenda ummah dalam schedule mingguan, bulanan, tahunan. sekali seumur hidup. ikut laa.. :P

Unknown said...

er... amalan sunat bagi perempuan ni bukan sunat ke? cuma tak boleh berlebih-lebihan kan? correct me if i'm wrong.

Ummu Auni said...

if i'm not mistaken, fauziya is a good practicing muslim. yes, i read this like 10 years ago?? :P

sekarang ni, macam nak beli buku lucky by alice sebold. iskkk..camne la saya boleh tertarik dengan haunting, twisted story ni??

 

Casa Arina © 2009 ::Casa Arina:: | Designed by: Juazlan | Powered by: Blogger