Monday, June 14, 2010

didik hati - a hamba guide :D

wah wah wah wah.. tajuk tak nak kalah gitu... :D

ok dah lama jugak tak berusrah kan? ye lah.. kalau aku tak berusrah dengan korang, nak berusrah dengan sapa lagi kan? :P

aku ni sebenarnya, used to be a cold-blooded person. keras hati. indifference. bodoh sombong. ignorant. berlagak. insensitive. dan banyak lagi sifat2 mazmumah yang tidak baik untuk kesihatan. tetapi terima kasih kepada manusia2 disekeliling aku dan juga peredaran masa dan kitaran kehidupan, aku belajar sedikit sebanyak untuk jadi manusia yang lebih baik dari kelmarin.

aku dapati, kita manusia ni memang tak boleh lari dari kesilapan. tapi amat malang kalau kita jatuh dalam lubang ular yang sama, lebih dari sekali. macam bingai gitu, kan? :P

anyway, along the way, aku telah mengutip banyak perkara2 baik yang aku rasa perlu untuk diamalkan untuk menjadi hamba yang punya hati yang terdidik. tidak mudah untuk mendidik hati, apatah lagi kalau kita tidak nampak apa dan kenapa. when the reasons 'to do' can't be justified.

Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah tentang definasi orang2 yang berjaya:-
1) Orang-orang yang mempercayai perkara2 ghaib
2) Orang-orang yang menunaikan sembahyang
3) Orang-orang yang mendermakan sebahagian rezeki mereka ke jalan Allah.

simple je kan? sama tak dengan definasi kita? hmm...*fikir*fikir*fikir* kalau tidak sama lagi, mungkin hati kita belum cukup terdidik. mungkin. mungkin. mari sama-sama kita fikir dan renung-renung, ye?

jadi antara perkara yang aku rasa yang boleh kita amalkan (not necessarily in that order :D) untuk didik hati:-

1 - Bersedekah secara senyap
Sedekah yang paling afdal, ialah bila tangan kiri tak tau menahu tentang tangan kanan yang bersedekah. Bila kita menderma secara senyap, itu semata-mata antara kita dengan Allah. hati akan rasa tenang dan aman. tak perlu risau dengan kata-kata orang.

2 - Bangun malam untuk beribadat
Ini memang payah. Orang2 yang kuat aje yang boleh bangun malam dikala semua orang tengah tidur nyenyak diulit mimpi. Tapi kalau kita berjaya buat, akan timbul rasa 'baru' dalam hati. Boleh menitis air mata teringat dosa-dosa. Walaupun sekadar untuk solat sunat 2 rakaat. Cukup untuk timbulkan keinsafan.

3 - Menahan nafsu dikala mampu
Maksudnya, kita mampu untuk bertindak, tapi kita tahan. Contohnya kita mampu beli rumah tiga tingkat; tapi kita beli setingkat aje. Pujuk hati kata, cukuplah. Kita mampu untuk marah dan herdik orang, tapi kita tahan dan sabar; walaupun kita dipihak yang betul. Bottom line, belajar tahan diri dikala being tempted.

4 - Kerapkan baca Al-Quran dan tafsir
Kalau boleh setiap hari, biarpun hanya 2-3 ayat. lagi bagus kalau boleh baca tafsir sekali. kita akan dapat rasa hati tersentuh2 dengan ayat2 Allah. betapa kehidupan kita ini semuanya ada tertulis didalam al-quran. if only we understood.

5 - Berkawan dengan orang baik2, orang2 yang berilmu, orang2 yang beramal
Jangan lepaskan peluang berkawan dengan kelompok2 ini. insyaallah kita selamat. biasanya golongan ini ikhlas. they have got nothing to lose. mereka suka pesan memesan ke arah kebaikan. sikit-sikit, hati kita akan terdorong juga. (Walaupun kita tidak suka kepada golongan2 ini, sila jangan kutuk atau benci mereka secara terang-terangan; kerana darjat mereka tinggi disisi Allah)

6 - Hadiri majlis ilmu
Kena allocate masa untuk hadirkan diri ke majlis2 ilmu. Hadir tidak semestinya present at location. sekarang dah canggih. dalam internet berlambak kuliah2 ilmu tinggal nak tunggu donlod aje. dengar online pun ok. dalam kereta masa pergi balik kerja. pendek kata, makanan rohani seperti ini amat penting untuk bersihkan jiwa.

7 - Ingat mati
Kena selalu fikir-fikir, kalau esok kita mati, sudah bersediakah nak bersoal jawab dalam kubur, bersediakah nak meng-explain diri depan Allah. tanggungjawab sebagai suami, isteri, anak, pekerja, rakyat, umat islam, sudahkah terlaksana? hutang2 dengan manusia, hutang2 dengan Allah, sudahkah langsai?

9 - Solat subuh berjemaah
Lagi satu perkara yang susah untuk dilakukan. Baik untuk lelaki, mahupun untuk perempuan. Tapi Allah janji akan lindungi orang2 yang solat subuh berjemaah. Rupa-rupanya sumber kekuatan tentera-tentera islam pada zaman nabi s.a.w dahulu terletak kepada solat subuh berjemaah. Kalau kita sekarang mahu terhindar dari kehinaan, kefakiran dan kelemahan, jangan tinggal amalan ini. Ini antara perkara paling susah untuk dilakukan.

10 - Amalan baik yang sikit, tapi berterusan
Kalau tak mampu nak buat banyak, pilihlah untuk buat amalan2 yang senang2, tapi tiap-tiap hari. Jangan bebankan diri dengan apa yang kita sendiri tidak mampu nak buat. Kalau nak baca yasiin hari2 itu berat, mulakan dengan ayat2 3-Qul. mulakan dengan zikir2 ringkas lepas sembahyang. buat apa sahaja yang termampu. tapi jangan tinggalkan langsung. Allah lagi suka amalan kecil yang berterusan. kerana sesuatu yang sebati dengan diri adalah lebih ikhlas dari sesuatu yang dipaksa-paksa.

Ok, itu aje yang dapat aku compilekan setakat ini.

Salam muhasabah.

:)

13 comments:

Fid said...

knv
thank swehhh
hang ni bagus laa

aku kena jadi BAIK la sebab aku nak hang kawan ngan aku
uhuksss

SMM said...

knv,
thanks for the tazkirah..
bestnya dpt berusrah dgn kak ana :)

joyahsport said...

maceh, rajin share ilmu..insaf nih..

mak encik | SZ said...

point no 3 tu mmg menginsafkn..uhuks...tak mampu nak beli rumah 3 tingkat lg...

JaSSNaNi said...

alhamdullillah... :D
mendapat sedikit pengajaran bermakna di sini..
thankss for sharing and caring.. :)

Anonymous said...

KNV, apalagi nak diucap selain rasa terima kasih. ;-) Didikan hati mmg penting... how's life now?

Mlcb said...

Tapi kaknon, ai nak rumah 1999 bilik lawan sultan brunei ni caneee niii

knv said...

fid
thank swehh tu hapo? tak pernah dengar aku. kahkahkahkahkah:P oh aku kawan dengan semua orang jugak. amik yang baik2 sahaja.. :P

mynie
hehehehhe... sampai menyampai sedikit2. :D

joyahsport
mekasihhh...takde benda laa... sikit2 aje nih.. :P

sz
kalau mampu pun takyah beli pun takpe.. :P

jassnani
alhamdulillah. thanks for reading. :D

nelcy
life's good alhamdulillah. terima kasih kembali :D

mlcb
boleh aje. dengan syarat kasi orang tumpang tidor ek? banyak bilik tu tak guna kang berhantu la pulak hahahahhahaha :P

Min Aina Ila Aina said...

Oh, bagusnya ada sahabat yang saling mengingatkan. Saya baru je ada syaitan berbisik-bisik nak mengenakan seseorang yang bikin saya sakit hati, dalam masa yang sama terselit juga rasa kesian. Jadi lepas baca tazkirah KNV, maka saya telah bulat hati nak ikut bisikan yang baik itu...menahan nafsu di kala mampu,kan?

Saya nak panjang-panjangkan tazkirah ni boleh? Nak ajak seseorang solat Subuh berjema'ah pulak.hihi.

CiKaYu said...

knv, tq for the this entry...serta merta rasa nk berjurai air mata mengenangkan diri sendiri...moga Allah murahkan rezeki knv sekeluarga..

knv said...

maia,
betul.. betul.. mengalah tak bermakna kalah. allah lebih mengetahui.


cikayu
samalah kita. akak ingatkan diri akak jugak ni. terima kasih doakan akak sekeluarga. the same goes to you, too. amin. :D

tinie said...

salam... saya amat suka baca post ini.... baru hr ini saya jumpa bolg ini melalu cik fid... tq cik fid dan tq kak non dgn tazkirah ini... salam perkenalan dari saya...

knv said...

tinie,
thanks for reading. sama2 la kita ye? :D

 

Casa Arina © 2009 ::Casa Arina:: | Designed by: Juazlan | Powered by: Blogger