Tuesday, December 20, 2011

kiamat 2012


sungguh ke? insyaallah. :)

dengan izin allah apa benda pun jadi. kiamat itu sudah pasti. tapi Allah tidak meninggalkan kita dengan total loss of the subject. banyak kitab2 yang boleh kita rujuk untuk merenung2 tanda2 kiamat.

seperti semua kejadian antara langit dan bumi, kiamat juga is a process on its own. subhanallah. bijaksana sungguh pencipta kita ini. persoalannya disini, adakah kita cukup bijaksana untuk bersedia menghadapi tanda2 ini.

it doesnt matter when kiamat arrives. it truly does not matter. yang matternya apakah persediaan kita sekarang. suka atau tidak, kiamat akan sampai. seperti juga malam lailatulqadar akan sampai setiap penghujung ramadhan. mereka2 yang beribadat without fail dihujung ramadhan akan tetap dapat habuan 1000 malam terbaik. kita harus sibuk beribadat. bukannya sibuk mengspekulasi bilakah datangnya hari kehancuran.

kiamat tak mungkin berlaku kepada orang2 yang beriman. sebelum kiamat akan datang angin dingin sejuk yang akan meragut nyawa manusia2 yang masih punya sekelumit iman dalam hati masing2. hari kiamat hanya akan datang kepada manusia2 yang jahil dan hidup dalam maksiat. mereka pernah mendengar kalimah tauhid diucapkan oleh datuk nenek mereka, tetapi mereka tidak tahu apakah maksudnya kalimah tauhid itu. manusia akan kembali ke zaman jahililah.

no doubt. sememangnya kiamat sudah dekat. tapi tak usah sibuk2 bilakah berlakunya ia. tidak perlu susah hati dengan konspirasi freemason, anti-christ and what not. it is not important. berbaliklah kepada tujuan kita dijadikan dibumi, tidak lain dan tidak bukan hanya untuk beribadat kepada Allah. tidak perlu tunggu tanda itu ini sebelum mahu sujud pada allah. tidak perlu nampak kalimah dilangit baru kecut perut nak bertaubat.

semoga kita semua diampunkan allah.

6 comments:

KS said...

terima kasih atas ingatan. kadang2 kita terlupa. :(

takutnya.

sisdee said...

Allahuakhbar...mmg kita perlu tau kiamat akan dtg. yang pnting amalan dan bekalan bukan dok kira bila nak kiamat tapi habuk pun tarak.

tq sbb mengingatkan...

Anaa said...

huhu tok sah kata kiamat besar, persediaan untuk kiamat kecil @ mati pun masih ada yang lupa (ni kata kat diri sendiri)..

jedi said...

btol kak...bukan bila kiamat..tapi yang penting sudahkah kita bersedia menghadapi kematian..

CY4.0 said...

thanks for sharing k Ana.. lama tak menyinggah. semoga sihat2 ya..

knv said...

ks,
no worries. selalu2 la jengah sini. :D


sisdee,
ye, tugas kita untuk beramal sahaja. regardless kiamat datang atau tidak. :D


kakanaa,
sepatutnya kita lebih sibukkan kematian dari kiamat kan. :D


jedi,
preparation itu lebih penting. :D


yan!!! kabare? anak2 sihatkah? rajin2 singgah la lagi. rindu banget sama kamu! :D

 

Casa Arina © 2009 ::Casa Arina:: | Designed by: Juazlan | Powered by: Blogger