Thursday, April 22, 2010

tegur

aku nak tanya secara jujur. dan sila jawab dengan jujur. aku takde hal nak menangani kejujuran orang. pahit ke kelat ke manis ke.

how do you handle teguran? korang suka ke tak suka kalau orang tegur? are you open to critiscm? are your ready to be critised at any time?

kadangkala the first thing that comes to mind ialah; sapa kau nak tegur aku? adakah kau cukup sempurna untuk tegur orang lain? tapi jangan lupa ada pepatah arab yang menyatakan “Examine what is said, not who speaks”

jadi sebenarnya sehuduh2 manusia pun masih ada hak untuk menegur orang lain, selagi ianya adalah kebenaran. in this kind of situation, how well prepared are we?

(errr... kalau lah aku ada terlaser dengan 'menegur' korang dan korang tak suka, silalah bagitau aku. most of the time i'd try to refrain myself from commenting people, tapi kengkadang tu aku gedik gak nak bagi sebijik dua hahahhaha.. nasihatttt.. :P aku mintak maaf kalau kadangkala menyakitkan hati. tapi percayalah setiap apa yang aku cakap tu ada jugak kebenarannya sedikit sebanyak. insyaallah. :D)

"Good advice is always certain to be ignored, but that's no reason not to give it "~ Agatha Christie

14 comments:

:: LadyVerde + Mr.Doc :: said...

hmmmmmmm...

i nie ikut mood jugak...
i mean mood mase saat ditegur tue...n tgk sape yg tegur...

how do i handle...slalu nye bile tgh waras la yeeee (hahahaha), i make myself bz...just to avoid myself to think about it too much at that point of time...then bile dah tenang skets, dah calm skets, bru evaluate balik ape betol ke teguran tue...

for the -ve ones, i malas nak pk lebey...tp kalo yg good ones, i take necessary steps...

but if good ones tp i still IN DENIAL, i pedulik kan jua! hahahahhahha ;p

IntanSham said...

btollah tu... tegur utk kebaikan xde salahnya, tapi biarlah teguran tu diberi secara berhemah & kena pd masanya, means kalo time menegur tu org yg ditegur tgh dlm mood yg baik... kdg2 ada org menegur dgn cara perli2, sindir2... mak x rela hokeh kena tegur cara mcm tu... blh naik hangin dibuatnya... hehehheeee

TopsyTurvyMum said...

haku ok jer kalau nak tegur aku..tapi jgn depan public laa.

Kalau bukan depan public, tak kisah la nak tegur camne..straight takpe..jgn main sindir2..hangin gakk!!

i.s.z.a.n said...

kalau tegur secara baik aku ok je kot (read: kottttttttttt)
hahahahahhahahahahaaaaa

Fid said...

kalau tegur kena gaya aku ok kalau salah gaya dan timing aku hangin ..kakak
tapi selalunya aku berlagak cool kakak

mmg semua org bleh tegur dan kita x da hak kata depa x da hak tegur kita sbb sapa depa
kita kan manusia sure ada yg kurangnya

tapi kalau org yg nak gugurkan kandungan tegur aku pakai baju lengan pendek aku angin gakakkakakakakaka

knv said...

verde
yep sapa yang tegur sebenarnya amatlah memainkan peranan for me as well. macam rasa panas kepala kalau kena tegur ngan budak hingusan hahahha, eventho betul teguran tu. tapi awat susah sgt nak terima ek? :P

intan
memang hampeh la yang suka tegur sindir2 tu. harus ko cepuk aje sebijik dua hahaha! sungguh tak berhemah! :P

ttm
aku pun tak sukeee yang tegur depan public. kot ye pun nak menegur, hantar la emel khas kat orang tu je. especially kat alam blogging nih. hish buleh angin satu badan!

zan
ahhahahhaha... panjang sungguh kot hang tu hahahha :P

fid
actually aku pun masih susah nak terima kalau orang tak sesuai yang tegur. tapikan actually memang doesn't matter pun. kalau salah tetaplah salah. aku pernah la jugak kena macam tu. rasa nak berasap kepala. tapi bila fikir2 balik memang betulpun aku yang silap. yang tak boleh terima sebab aku rasa yang tukang tegur tu lagi teruk perangai dari aku. tapi actually takde kena mengena pun. hai entahh..

sisdee said...

saya ckp terang...kalau orang tegur baik2 insyaallah saya akan terima tapi amik masa...tp saya akan ingat smpai bila2..
sebab saya adalah sorang yg tak bole terima scara tiba2..saya akan panas telinga dulu then baru pkr..
itu le saye..hehehehehe..lagi2 yg tgur tu muka berlagak..hahahahah

tapi klu apa yg mereka ckp tu sangat baik mmg ikut le..tapi klu sekadar nak tunjuk baik...kirim salam..waalaikumsalam hehehhe..

eZa said...

sesape pun kalau kene tegur sure akan muncung 14 depa (termasuk saye lah). sbb selalunye kite pk kite betul, it's like "ko pe hal?!". hehehe.

kalau saye kene tegur mesti akan rs mandom lah lps tuh. tp kene saiko balik lah pasal nak tenangkan jiwa sendiri. hahaha. "“Examine what is said, not who speaks” - i like! ;) thanx again knv :)

DNNA said...

Secara jujur kaknon ye???

Wokeh,

Secara jujurnya, apa yang saya nak cakap semua orang kat atas dah cakap ... kih kih kih ...

*lariiiiiiiiiiiiiii pecut 100m* - TTM ini adalah contoh di mana lari setempat tidak boleh diaplikasikan, ya.

Kaknon, nahhh seploh pound (VIRTUAL) sbb komen atas komen ... kah kah kah kah *sambung larikkkkk*
;P

Ealyie said...

terkadang kita kena jgak muhasabah diri kita sendiri kak.. tak semua org bole faham kita, dan tak semua org bole tahu keadaan kita mcmana..
pucuk pangkal, untuk ubati hati sentap, aku tgk apa yg diperkatakannya..dan bukan siapa yg mengatakannya.. its works for me..;)

Crazee Choc's said...

so far... saya jeis boleh terima teguran... cakap belakang lagi saya hangin!

Unknown said...

saya rasa saya ni jenis cepat panas hati kalau kena tegur tak kena masa, tempat dan orang. hahaha. tapi biasanya saya cepat cool down. bila dah cool down tu barulah boleh berfikir secara waras.

m-i-o said...

oh, knv telah mengingatkanku pada satu insiden.

apakah perasaannya apabila dimalukan di khalayak? it hurts me still. bertahun2 telah berlalu, tetapi masih aku terasa gitu.

kritikan biarlah membina, tetapi bukan utk membunuh.

knv said...

sisdee
biasanya memang kita akan ingat teguran orang sampai bila2. sebab saya rasa situasi tegur menegur ini amat emotional. nak2 bila kita yang ditegur. sampai mati pun tak boleh lupa. ini yang orang cakap pahit nak telan kenyataan. tapi kalau dah betul tu, terpaksalah telan jugak. :D

eza
iye tu ingatkan diri akak sendiri. tu sebab kadang2 anak2 pun boleh tegur kalau kita buat silap. yang silap tetap silap kan?

dian
kalau ikutkan dah kaya aku dok dapat soploh pound tiap kali hang komen muahahahah! nyampah ai taw bayar virtual ni. nak bayar sila masukkan ke account terus. eh? mana ada account pun? hahahahha sungguh la aku kampung! :P

ko larik ye? nanti amik baldi sebijik! *aksi baling balid*

ealyie
ye betul betul akak memang setuju. macamana nak berasap kepala pun kena bawak bertenang. kena perbaiki apa yang tak kena. life moves on.

marisa
oh cakap belakang tu memang takleh pakai. selagi orang tak sampaikan ke muka akak direct, nescaya aku buat bodo je. lantak ko la. bagi aku pahala sapa suruh? hahahah! :D

zety
haruslah berhikmah nak menegur tu. biasanya ada dua respond bila kena tegur. satu samada kita akan naik darah berasap telinga, ataupun kita akan termenung sambil menitiskan air mata. depends on cara tegur. :D

mio
adakah hang maksudkan peristiwa dikutuk sahabat2 diatas kertas kebaikan dan keburukan itu? heeeeeeeeeeeeeee...

 

Casa Arina © 2009 ::Casa Arina:: | Designed by: Juazlan | Powered by: Blogger