Saturday, July 17, 2010

i am not a multi-tasker

as much as i don't want to admit it, i actually suck at multi-tasking. big time. bila aku sampai sini barulah aku perasan betapa ketaranya kelemahan aku yang satu ini. i noted that i have this habit to do several things simultaneously. pasalnya, aku tak sabar untuk tunggu satu2 kerja itu tamat tanpa buat satu lagi kerja lain. tapi bila dah terleka dok buat benda lain, kerja asal aku seakan terbengkalai; and the result can be quite disastrous! dan seperti biasa aku akan tidak lupa untuk menyumpah2 perangai aku yang haru biru itu.

and suddenly the realization struck me. indeed i have been living like this all my life! i actually NEVER good in multi-tasking.

and isn't it odd it takes me 34 years to realize this obvious bit of my life? aku tak tau lah samaada nak ketawa atau menangis. tapi ada lega jugak dalam hati pasal aku tau dah apa yang perlu aku elakkan selepas ini.

dan disebabkan habit ini, baru aku perasan kenapa aku asyik lost aje sebelum ni. semua benda aku nak buat. kerana aku rasa aku boleh buat semua benda. aku silap besar kerana equate KEBOLEHAN dengan MINAT. susah juga bila kita BOLEH buat semua perkara sehingga kita tidak terfikir apa sebenarnya yang kita MINAT untuk lakukan. again seperti yang pernah aku cakapkan, sudah tiba masanya kita berhenti buat perkara2 yang kita tidak suka dan membuatkan kita makin tersasar jauh dari fitrah kejadian kita.

apakah motif entry ni? sekadar catatan untuk ingatan aku dihari muka. disini, dan juga dialam virtual ini, aku dikelilingi oleh perempuan2 hebat yang tidak boleh tidak harus aku salute. orang kata perempuan memang multi-tasker. but i'm wise to think that not ALL women are great multi-tasker, because i'm simply one of the not-so-great-ones.

dibumi asing ini, bila aku tengok seorang ibu beranak 5, yang juga seorang pelajar phd dan isteri kepada seorang suami, yang juga pengurus rumah tangga, tukang masak dan tukang kemas rumah, aku memang wajib ternganga-nganga dengan ketakjuban yang tidak dibuat-buat. to me they are the greatest of the multi-taskist! aku tak kisah apa orang nak cakap, tapi yang aku boleh confirm, memang tak mudah proses itu dibumi asing ini. balik rumah penat2 nak kena masak, kemas rumah, basuh baju, layan anak, layan suami, study lagi, tanpa bergantung kepada helper luaran. ya allah kak, hanya Allah aje yang balas semua pengorbanan kau yang tidak bertepi itu.

dan buatkan aku tertanya-tanya, kenapa kita buat apa yang kita buat? dan kenapa kita tidak buat apa yang kita tidak buat?

iman. ilmu. amal. ehsan. sesungguhnya jawapannya ada disitu.

6 comments:

mak encik | SZ said...

fuhhhh..
saya pun tak dpt capai piawai multi-taasking tu kak non!
sama gak nnt keje utama yg tbengkalai, ralit buaat benda lain...
tapi rasanya kalo dah "terpaksa" mesti yakin boleh! salam 1Malaysia :))

i.s.z.a.n said...

well, i am :P

TopsyTurvyMum said...

haku punya multi tasking yg aku mampu..

kasi nenen hamzah + internet
kasi nenen hamzah + masak ->ni payah sket, skill kena tinggi haha

memang salute la kat akak beranak 5 yg ambik phd tu...
aku baca pun ternganga bila imagine camne dia hari2..

cysev3n said...

i'm not either.. kalau masak lauk + sayur secara berjemaah, maka bersedialah utk salah satu daripadanya hangus :P

Unknown said...

pergh.. anak 5 buat phd? salute! saya yang anak 2 pun dah rasa dunia cam nak kiamat je..

multi-tasking yang pernah saya buat,

memasak sambil perah susu.. hahahhaa gile! nasib tak menyambar! hahhahaha

sambil jemur baju dukung baby, sambil kemas rumah dukung baby,

err.. terer la akak tu.. anak 5 memang hebat...

Unknown said...

adakah membuat kerja sambil berblogging dikira sebagai multi-tasking jugak? hehehe.

saya bab menguruskan rumah tangga ni memang laaa bukan multi tasking. isk. nasib baik hubby banyak membantu.

 

Casa Arina © 2009 ::Casa Arina:: | Designed by: Juazlan | Powered by: Blogger