Thursday, July 8, 2010

what's better..

Apabila berlaku hari kiamat itu,

Tiada sesiapapun yang dapat mendustakan kejadiannya.

Kejadian hari kiamat itu merendahkan (golongan yang ingkar) dan meninggikan (golongan yang taat).

(Ia berlaku) semasa bumi bergoncang dengan sebenar-benar goncangan. Dan gunung-ganang dihancur leburkan dengan selebur-leburnya, Lalu menjadilah ia debu yang bertebaran,

Dan kamu pula menjadi tiga puak (yang berlainan keadaannya);
- Iaitu puak pihak kanan; alangkah bahagianya keadaan puak pihak kanan itu?
Iaitu sebilangan besar dari orang-orang yang terdahulu, Dan sebilangan besar dari orang-orang yang datang kemudian.

- Dan puak pihak kiri; alangkah seksanya keadaan puak pihak kiri itu?
Mereka diseksa dalam angin yang membakar dan air yang menggelegak Serta naungan dari asap hitam Yang tidak sejuk dan tidak pula memberi kesenangan. Sesungguhnya mereka sebelum itu dilalaikan oleh kemewahan (dunia, dari mengingati hukum Tuhan). Dan mereka pula sentiasa melakukan dosa yang besar, Dan juga mereka selalu berkata: Adakah sesudah kita mati serta menjadi tanah dan tulang, betulkah kita akan dibangkitkan hidup semula? Dan adakah juga datuk nenek kita yang telah lalu, (akan dibangkitkan hidup semula)?

- Dan (puak yang ketiga pula ialah) orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), yang akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik-baiknya di akhirat kelak);

Oleh yang demikian (wahai orang yang lalai) bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar (sebagai bersyukur akan nikmat-nikmatNya itu). Maka Aku bersumpah: Demi tempat-tempat dan masa-masa turunnya bahagian-bahagian Al-Quran; Dan sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang besar, kalaulah kamu mengetahuinya. Bahawa sesungguhnya (yang dibacakan kepada kamu) itu ialah Al-Quran yang mulia, (yang sentiasa memberi ajaran dan pimpinan), Yang tersimpan dalam Kitab yang cukup terpelihara, Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci; Al-Quran itu diturunkan dari Allah Tuhan sekalian alam.

Honestly, what's better than the Quran Itself to remind us?

So peeps, read your tafsir. The Quran has been telling us about US since the dawn of time. Kehidupan kita, ada disitu. Lets read it. And understand it.

Happy tafsir. :)

2 comments:

Fid said...

knv
baguih la hang nih

btw..nak tanya
kalau nak pesan buku bley????kwn aku la nak
mende tu kat london
kalau bley da beli bayar bagai post ke umah hang..hang wak balik
sbb koos pos berganda rege buku kakaka

aci dak?

knv said...

fid,
suruh dia email aku ek? :D

 

Casa Arina © 2009 ::Casa Arina:: | Designed by: Juazlan | Powered by: Blogger