Monday, March 18, 2013

this is life

bismillah.
 
hidup ni, kena hati hati kan? kadang2 bila kita rasa kita dah berada atas landasan yang betul, punya keluarga yang bahagia, kesihatan yang baik, rezeki yang tak putus, so-called amalan baik yang berterusan.... tiba-tiba..
 
Allah 'tampar' kita dengan ujian yang menggoncang semua keyakinan. things that made us question our purpose and existence all over again. our faith and belief. when we thought that everything with us are really OK and we are just waiting to die and ready to go to heaven, Allah tests us in the most unbelievable way. ways that blown us apart sometimes.
 
jadi, hidup ini kena berhati-hati. nothing is perfect in this world. because nothing is permanent. keimanan itu tiada apa tanpa ujian. dan aku doa kita semua akan lulus ujian keimanan itu. afterall, our destiny is only Allah. Allah. and Allah. tak berbaloi untuk mengikut rasa hati untuk mengecapi sedikit dan sebentar keasyikan dunia yang begitu menggoda.
 
dunia ini hanya untuk akhirat. ya.. itu yang sebetulnya. ya Allah, please make us strong enough to face the world. perbaiki urusan dunia kami. janganlah Kau pesongkan hati hati kami setelah Kau berikan kami petunjuk.
 
"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (155)

(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali. (156)"
~al-Baqarah

4 comments:

cysev3n said...

yes, bila jadi mula la pikir mesti ada silap somewhere somewhere. banyak lagi benda nak kena buat nak didik hati ni untuk sentiasa sangka baik dengan ALLAH yg satu.

knv said...

ya yan. bersangka baik is the key to keep moving forward. letihh.. but it's worth the while.

umimiqdad said...

sabarrr...is the best

knv said...

yes sis! sabarrr. hanya yang bersabar memahaminya. tq!

 

Casa Arina © 2009 ::Casa Arina:: | Designed by: Juazlan | Powered by: Blogger